lördag 13 juli 2013

Födelsedagskalas.

Nybliven tjugoettåring.
 
På onsdag den tionde fyllde Fredrik tjugoett år, det var ju en gång i tiden en viktig födelsdag, då blev man myndig och hade efter den dagen rätt att bestämma över sitt liv. Nu vet jag inte. Händer det något när man fyller tjugoett nu för tiden? Kan någon hjälpa mig? Jag är inte uppdaterad om tjugettårsåldern, ja det är klart man är ju ett år äldre, men annars, har den åldern någon betydelse nu för tiden? Om någon vet, upplys mig.
 
Vi var i alla fall och uppvaktade födelsedagsbarnet, där kom en fråga till, får man kalla en tjugoettåring för "födelsedagsbarn".Själv tror jag det uttrycket gäller livet ut, vad ska man annars kalla dom? Födelsedagsgubbe?
 
Det var en trevlig födelsdagsfest i det otroligt vackra sommarvädret som vi fått uppleva på sista tiden. Födelsedagsgästerna bestod av föräldrar, far-och morföräldrar samt farbror Stefan, naturligtvis fick Fredrik också vara med. Jag tror om jag förstod snacket rätt att han skulle ha en fest med sina kompisar senare, det kanske känns kul om inte den övervägande delen av gästerna är pensionärer när man själv fyller tjugoett.
 
En fördel för Fredrik var att efter den avklarade festen med pensionärgänget så var han i alla fall inte uttröttad, det gick lugnt till, hur han såg ut nästa morgon känner jag inte till.
 
Nu vet i alla fall dom som läst det här att Fredrik fyllt år, om ni tänkt uppvakta honom och glömt det så är det läge att skicka ett "Förlåt mig jag glömde din födelsedagskort" nu.
 
Hans, som alltid har smutsiga fötter nu för tiden, jag går barfota på kolonilotten.
 


Inga kommentarer: