fredag 6 september 2013

Marknad i stan.



Den fjärde till sjunde september råder det ingen brist på mat i Luleå, ingen kan säga att dom svalt ihjäl på grund av matbrist, vi gästas nämligen av en marknad som i huvudsak är en ren matmarknad, det är klart man måste ha pengar, maten är inte gratis, men det finns mycket gott.

Det ligger en doft av mat över hela Luleås storgata och eftersom det är den internationell turnerande marknaden "Geraud" så finns det mat från många länder. Jag tycker att det är den häftigaste marknad som någonsin funnits i Luleå, ja inte bara i Luleå, jag har aldrig besökt en trevligare marknad.

Jag gillar oliver, tänk att hamna framför ett stånd som består av minst tjugo olika sorterts oliver, för att inte säga ost, det finns alla sorter i alla möjliga smaker och utseenden. I ett annat stånd finns det etthundratjugo sorters Engelsk fudge!

Det enda problemet för mig är att försäljarn också är från minst femton olika länder och eftersom jag inte är så språkbegåvad så är det teckenspråk som gäller, då menar jag inte riktigt teckenspråk utan att vifta med armarna och prata svenska, men det går att handla på det sättet också, kanske för att alla som står där är sugna på att sälja, och vi som går där gärna vill köpa.

I alla fall lär det vara första gången denna typ av marknad är norr om Uppsala så lite nytt är det för både dom och oss. Jag hoppas att dom kommer tillbaka nästa år, och om dom får sälja så mycket som det verkar så är det nog stor chans att vi får se dom igen.

Hans, som tycker att ni som inte besökt marknaden än ska lägga på ett kol, i morgon är sista dagen.
 
Godis så långt ögat ser!


Inga kommentarer: