tisdag 23 september 2008

Bondbönor är gott !

Jomenvisst, jag åkte ut till kolonilotten i går som jag skrev. Det är dags att avsluta där nu för detta år, det blev inte riktigt klart men än är det ju inte vinter så det hinns nog.
Jag plockade i alla fall dom sista bondbönorna, det blev inte så stor skörd men det räcker till en "Bonnagröt" till middag idag, det är gott, vi har skördat och ätit bondbönor tidigare i sommar och steker man lite sidfläsk till så är det en höjdare.
Är det någon som tänkt på hur väl förpackade bondbönor är, skidorna är kraftiga (ej ätbara) och på insidan har dom ett lager av nåt som ser ut som skumgummi där ligger bönorna skyddade för stötar och slag, naturen är otrolig men missade en sak, "skum-gummit" skyddar inte mot kyla! Det är väl slarvigt. Det var några bönskidor i ytterkanterna som blivit lite frostnypna som jag plockade och trodde att bönona hade klarat kylan, men icke, dom fick jag slänga.
Nu vet ni det om bondbönor.
Hans.

1 kommentar:

Elisabeth sa...

Och som du är igång!!! Två inlägg på två dagar! Bra jobbat! Och Ylva är med mig och sätter lite press. ;) Kul! Får se om jag får till nåt inlägg själv ikväll...
Kram
Elisabeth