söndag 17 juni 2012

Mygghelvetet

                                            Nu har dom kläckts.
Äntligen har myggen kommit.... det blir ingen sommar utan mygg tycker jag, jag tror mig veta att det är många som inte håller med mig och menar att nog klarar man sig bra utan myggbett!

Jag tror inte det, sommaren skulle kännas fattig utan miljoner mygg surrande kring öronen så fort man går ut, mygg surrar inte förresten, dom iar. Det visste jag inte när jag var ett barn så vi sa att "vad myggen surrar i kväll", men det var innan man började lösa korsord, där iar alla myggor.

En mygg är ju rätt så lätt att slå ihjäl så den aldrig mer kan sticka snabeln i mig eller andra, problemet är att det finns fler. Om man ser en mygga landa på någon del av kroppen som man har inom synhåll så kan man lugnt åse dess förberedelser inför, sett från myggens sida ett skrovmål. Den traskar liksom runt och och nosar någon sekund, sedan ser man att nu tänker den köra in snabeln i din kropp, då ska du sopa till den så benen far åt sex olika håll och snabeln skrynklas ihop till ett odugligt stickverktyg, myggan dör ju naturligtvis, har man problem med det så kan man försiktigt lyfta bort myggan och hoppas att den lärt en läxa så att den inte kommer tillbaka.

Vad heter det egentligen? Det jag just nu kallar snabel, det kan väl inte vara rätt att säga gadd heller, gadden är ju inget ätverktyg utan bara ett anfallsvapen. Där fick jag nåt att fundera på, snabel kan inte vara rätt heller då associerar man till en elefant och det är ju lite våldsammare grejer.

Jag vill inte vara oklar så jag gogglade på mygg! Jag blev inte mycket klokare eller så är jag nog klok, det finns 32000 olika myggarter i världen, i Sverige finns det mellan två och tre tusen olika så det tar tid att läsa om alla så det skippar jag. Det närmaste jag kom problemets lösning var att det stod att till myggens "stickverktyg" är kopplat en "snabel" som myggen suger blod med från sina offer.

Hans, som hela tiden har varit nära att ha rätt om snabeln.

Inga kommentarer: