torsdag 29 januari 2009

Chilipeppar.

Nu är det skämmigt länge sedan jag bloggade men jag har inte varit inspirerad på sistone, det är jag inte nu heller men man måste ju höra av sig, om man inte ger några livstecken ifrån sig på några dagar vid den ålder jag uppnått så tror folk att man dött. Den glädjen unnar jag dom inte så nu skriver jag oinspirerat.

Det har börjat pirra lite i våra gröna fingrar, lite tidigt kanske, men vi hämtade en frökatalog som man lagt ut i en blomsterhandel och direkt när man börjar bläddra så börjar pirret. Med tidningen följe det med en fröpåse som jag ska plantera om några veckor( inte påsen men fröna som är i). Det är chilipeppar av en sort som jag inte sett tidigare, den heter Jamaica Bell och ser ut som på bilden, det är den med en grön svans rakt ner från tummen. Frukterna är klockformade, därav namnet.

Sist vi hade grönsakssäsong planterade jag paprika, det blev bara några styck sedan dog plantan av ohyra vilket jag inte upptäckte att den hade innan det var för sent, men i år ska chilipepparen vaktas mot allt oknytt, jag kanske sover med den.

Annars är vädret skönt, mycket lite nederbörd och 4-6 minusgrader varje dag. Nu till helgen kommer min lillebror med fru och hälsar på, han är lillebror därför att han är tjugo cm kortare än jag, ja han är drygt tio år yngre också förståss.

Hans, pigg och kry.


Inga kommentarer: