lördag 10 januari 2009

Telia.

Nu har vi IP-telefoni! En försäljare på Teliabutiken övertygade mig om att jag skulle slå ihop bredband och telefon, den fasta kostnaden blev billigare på det sättet, jag nappade och det kom en massa papper dagen före julafton så dom lades åt sidan. Onsdagen efter alla helger började jag läsa det jag fått, det var med en avi på ett paket också, jag såg att när omkopplingen till bredbandet skulle ske så skulle vi bli utan telefon ett tag.

Jag gick till posten ock hämtade paketet, när jag kom hem var telefonen avstängd! Jag blev upprörd och ringde Telia, dom var helt oförstående till min upprördhet eftersom dom sade att det stod i pappren som jag inte läst så noga att efter fjorton dagar så satte dom igång med sitt och då förutsatte dom att jag gjort vad som behövdes för att det skulle bli klart.

Det var bara att öppna paketet, det innehöll ett nytt modem, en telefonadapter och en digitalbox för teven? Jag rev ned allt gammalt och skruvade upp dom nya grejerna, modemet gick bra men när jag skulle starta telefonadaptern så var den stendöd, efter många om och men så ringde jag till support, dom konstaterade att den var trasig men att dom skulle skicka en ny, jag frågade hur det skulle gå med telefonen som inte var igång, det var inte deras bord, så det var bara att ringa ett annat bord ( jag ringde med mobilen.) Jag bad att få telefonen inkopplad igen eftersom det skulle ta några dagar innan den nya adaptern kom, det skulle gå bra men inte samma dag dessutom måste vi börja om från början med att makulera beställningen och skriva en ny och det skulle ta en månad! Jag blev lite på dåligt humör.

Sedan jag lugnat ner mig började jag fundera och titta på den där j-la adaptern och kom på vad felet var, och eftersom det förmodligen bara är jag som läser det här så kan jag erkänna att det var jag som klantat till det lite, väldigt lite, men ändå tillräckligt. Så nu fick jag igång allt och telefonen började fungera.

Så var det bara att börja ringa till Telia igen, dom kanske stänger av telefonen om nån dag tänkte jag, men så var inte fallet, nu blev jag imponerad, dom visste att jag fått igång telefonen på det nya sättet så dom fattade att dom inte skulle stänga av det och köra igång den på det gamla sättet igen. Puuh.

Så hade en dag till gått från mitt liv och vi har bredbandstelefoni, vad nu det innebär, det märks inte någon skillnad än.
Hans, som hade en tung dag den 7/1.

Inga kommentarer: