fredag 22 maj 2009

Flugsnappare.

Nu har den dykt upp vår svartvita flugsnappare som bott i en holk i flera år, det sägs att det är samma som kommer tillbaka år från år men det är inte lätt att känna igen dom så inte vet jag om det är samma som i fjol. Den har funnits här snart en månad men jag har inte haft tid med den innan i går då upptäckte jag att grannen på kolonilotten fick besök i sin fågelholk och försökte se om det var "min" hyresgäst som han försökte sno men det var fortfarande lika omöjligt känna igen den och till råga på eländet dök det upp två till i buskarna hos oss, nu var det bara hanar jag såg och flugsnapparna är ju inte trogna bara en hona så det kan mycket väl vara min som skaffat en hona till, men dom andra två då? I och för sig finns det cirka åtta holkar inom det nämaste grannskapet så vi får se om alla slår sig ner runt oss.
Jag kom på en sak, jag ska måla benen på alla hanar i olika färger så jag vet vem som är vem.

Vädret är fantastiskt och vi jobbar på lotten när vi inte har annat för oss. I morgon ska vi åka till Håkansö och köpa ett äppelträd som heter Tsaarin Kilpi, vi har planterat ett sådant 2005 men det torkade bort våren 2008 så nu blir det ett nytt och det ska vi vattna!
Hans,som har det problematiskt med alla flugsnappare.

Inga kommentarer: