söndag 24 maj 2009

Odalbonde.

Här kommer ett inlägg om det slitsamma livet som jordbrukare, jag fräser jorden i trädgårdslandet på vår kolonilott ett rätt så slitsamt jobb även om ytan är minimal, jag fräste även grannens land och det var enbart för att han är så trevlig, för att inte tala om hans fru hon är verkligen trevlig.
Fräsningen gick bra så nu är det bara att börja plantera, i första hand blir det att sätta frön, än kan vi få frost på natten men så kallt blir det inte så fröna fryser. Visst ser jorden mysig ut? Det börjar klia i fingrarna när man ser den men vi tyckte att vi jobbat nog för i dag och åkte hem.
Titeln till det här inlägget är lite ljug, en odalbonde är en fri bonde som äger sin jord och det gör inte jag, vi arrenderar odlingslotten och ska jag vara riktigt ärlig så är jag väl ingen bonde heller, men fri är jag! Men håll med om att det är en frän titel.
I morgon ska vi baka mjukkakor i bagarstugan på Hertsön så då blir det inget jordbruk, det är min fru och Lena som bakar, inte jag men om jag håller mig framme kanske jag får grädda, det är varmt och skönt framför ugnen.Kan jag kalla mig odalbagare då? En fri bagare som äger sin deg.
Hans, med trötta armar efter slitet med fräsen.

1 kommentar:

Elisabeth sa...

Du är så flitig, lille far. Själv har jag suttit och päst i solen en stund. Kram E.