söndag 28 november 2010

I en sal på lasarettet.

Här ligger jag och mår.


Nu kommer en förklaring på varför jag inte bloggat på ett tag.
Måndag den åttonde nov. gick jag till Vårdcentralen för att kolla  varför jag haft ont i bröstet på sistone i samband med promenader eller andra ansträngningar.

Efter undersökning sa läkaren att " du måste åka till Sunderby Sjukhus och kolla upp det här", jag undrade när jag skulle få tid på sjukhuset, nu sa läkaren!

Jag blev väldigt förvånad, kunde jag bli sjuk? Tydligen, sedan var det bara att hänga med, ambulans till sjukhuset, nya undersökningar och sedan besked att på tisdag den nionde skulle jag få mina kranskärl röntgade.

På röntgen såg man att alla tre var igensatta till minst 75% men det skulle dom fixa, tyvärr det gick inte, annars hade jag varit hemma nästa dag.

Nu började det dra iväg, jag skulle få tid i Umeå, det fick jag, välkommen hit den femtonde sa dom, till dess var det bara att ligga kvar.

På måndag fick jag åka ambulans för andra gången i mitt liv, men nästan trettio mil så det blev rejält, och sedan låg jag på Universitetssjukhuset i Umeå. Det blev nya undersökningar, jag tror inte olika sjukvårdsinrättningar litar på varandra, dom gör alltid nya undersökningar. Nå resultatet av den här var att jag skulle opereras på tisdag den sextonde, nästa dag alltså, nu började jag ana, f-n jag är nog sjuk. Fortfarande kände jag mig frisk vilket visade sig bero på att jag låg still, jag gjorde nämligen ett eget test, i ett obevakat ögonblick gick jag en snabbpromenad genom några korridorer, mycket dumt, efter det beslöt jag mig för att foga mig och lyssna på sakkunsakpen.

För att göra en för mig lång historia kort så opererades jag, man sydde fast lite nya ådror i alla tre kranskärl, en så kallad Byepassoperation, ådrorna fick jag hålla själv, dom togs från mitt högra ben.

Allt har gått bra, måndag den tjugoandra skickades jag på en ny lång ambulansfärd, till Sunderby Sjukhus, och den tjugofjärde fick jag åka hem till mitt lilla hem men nu var det inte tal om ambulans även om jag skulle ha uppskattat det.

Det är skönt vara hemma och om tre månader ska jag om allt går bra vara tillbaka till mitt tidigare osjuka liv.

Hans, som upplevt onödigt mycket nytt på tre veckor.

Inga kommentarer: