onsdag 10 augusti 2011

Den stora fiskekvällen.

Storfiskare!


Det kom en "gammal" fiskekompis och hälsade på, jag hämtade honom vid åttatiden på söndagskvällen den trettioförsta juli på flyget, det första han sa sedan vi sagt hej var "ska vi åka och fiska i kväll", jag tyckte det kändes stressigt så jag lyckades avstyra det.

Det var mycket gammalt som nu var nytt sedan vi sågs sist så fisket kom inte upp så ofta. Men så skulle vi i väg, vädret var bra, en del av oss såg för sin inre syn hur fisken nappade nästan innan vi kom fram till vattnet. Men så hände det som egentligen inte får hända, jag hittade inte metspöet! Slarvigt, men jag fiskar numera bara när min fiskekompis kommer på besök, dessutom har jag ett erbarmeligt dåligt minne nu för tiden.

Det var bara att skjuta på fisket en dag till, Clas Ohlson fick tjäna lite pengar, det var där vi köpte ett metspö nästa dag och på kvällen bar det iväg. Först skulle vi hämta mask på kolonilotten, normalt kryllar det av daggmask i trädgårdslandet men efter sex veckors torka drar dom sig undan solvärmen, vi fick gräva trettio centimeter djupt innan vi hittade några magra stackare som vi satte i en burk och drog mot fiskeplatsen.

Vi hade olika förhoppningsgrader angående fiskelyckan, jag var pessimisten av oss två. Döm om min förvåning när min fiskekompis fick napp relativt snabbt, det var en stoor aborre och att se hans glädje var värt all grävning efter mask. Sedan fick han tre fiskar till, jag ska inte trötta ut er med sort, storlek och längden mellan nappen, men fisk var det.

När det började skymma och jag frysa så åkte vi hem och visade stolta vår fisk, eftersom dom hemmavarande inte är så kunnig när det gäller fiske så möttes vi inte av några ovationer, det fanns tillochmed en som sa "oj vad det luktar fisk om er", vad hade hon trott? Att vi skulle lukta morötter?

I alla fall dekladerade min kompis att i morgon ska jag äta upp all fisk, ingen annan får smaka, där kom straffet för dom uteblivna glädjeropen när vi kom hem.

Nå nästa dag var det glömt så alla fick nog smaka på nykokt aborre.

Hans som tycker att ibland är fiskekompisarna roligare än själva fisket.

Inga kommentarer: