söndag 14 augusti 2011

Lingonkoll.

Lingontuva.


Fredagen den 12 kom vi på att vi skulle ut och kolla hur det verkade med tillgången på lingon i år, vi var helt införstådda med att det är lite för tidigt att plocka än men det var ju en tripp för att kolla vad som var på gång i lingonskogen. Delvis var den utlösande faktorn att vi läst att i år blir det minsann inga lingon.
Till att börja med tänkte jag åka ensam men det fick jag inte! Nu undrar alla väl vem som har den makten så dom kan förbjuda mig att att ta en skogspromenad, naturligtvis min fru, det vet väl alla som är gifta att då är det bara att lyda!

 Anledningen skulle vara att jag kunde bli anfallen av en björn och uppäten! På min fråga vad hon i så fall skulle göra för att förhindra den tragedin, väntar jag på svaret än.
Det kändes i alla fall tryggt att ha henne med, om det mot all förmodan skulle dyka upp en ilsken björn så är jag den som springer fortare, ja inte än björnen men fortare än min fru, så jag tänkte att medan björnen äter upp henne så hinner jag fram till bilen och kör därifrån.
Nu kom det ingen björn så vi kunde i lugn och ro besikta lingonmarkerna, nog blir det lingon i år också, kanske inget rekordår men tillräckligt för att vi ska bli nöjda, en vecka för tidigt, men sedan är det bara att gräva åt sig, tidigare än vanligt, det är ju bra att man får plocka före älgjakten så slipper man störa älgjägarna.
Hans, nöjd med lingonbesiktningsresan.

Inga kommentarer: