måndag 22 augusti 2011

Squash.

Tre st. Squash.


Nu börjar Squashen växa till sig på kolonilotten, den fick en dålig start på grund att jag satte ut planterna lite för tidigt så dom nästan frös bort, men bara nästan men dom tappade farten ett tag, nu är det full rulle i alla fall.

På bilden ovan ser ni längst upp en squash som är för liten, den borde få växa till sig lite före skörd, i mitten en perfekt squash, ca trettio cm., lång och slank, nästan syndigt vacker, längst ned syns en av EU icke godkänd på grund av sin krokiga form, vilket jag i och för sig struntar i, jag ska inte dansa vals med den utan äta upp den.

En squash kan man göra mycket av, vi använder våra mest till soppa ( ni får skriva till min fru och fråga efter receptet). Det är en jättegod soppa som jag kan äta flera gånger om dagen om jag inte har nåt annat att äta annars är det väl lagomt att äta den en gång i veckan, då hinner det växa fram en ny squash igen till nästa soppa.

Squash växer fort, en squash som är tio cm lång en dag är trettio cm fem dagar senare. Eftersom vi har två plantor som det just nu är tio frukter i olika storlekar på varje planta så förstår ni att man får knapra på för att hinna äta upp dom. I dag har vi ätit stekta squashskivor komletterat med lika många korvskivor, snabbmat när man har bråttom och försvinnande gott.

Nu tycker jag det räcker med squashreklam men jag rekommenderar den, en grönsak som om man står och tittar på den så kan man se hur den växer, dessutom lättlagad,lättäten och god, vad kan man mer begära.

Hans, en squashätare.

Inga kommentarer: