fredag 26 oktober 2012

Ljusfestival 25/10-4/11 2012

Språklådan i gymnasiebyn.
 
Nu är det ljusfestival: "Luleå i nytt ljus". I går afton var vi ut och tittade på alla olika ljusarrangemang, det var en hel del häftiga saker att titta på, bilden visar ett hus i gymnasiebyn som kallas Språklådan och i normala fall är en vanlig tvåvånings gul byggnad, med ljusväxlingar ändrade huset utseende hela tiden, bilden visar ett av dessa förändringar. Längst till vänster syns en ljus figur, det är en ryttare som red förbi, som jag uppfattade det en postiljon.
 
Den svarta massan som syns på bilden framför huset är människor, inte folk som gjorts med ljusspelet utan vanliga riktiga människor som liksom vi stod och tittade på alla olika färger och former som man fick fram bara med att manupilera ljuset mot det befintliga huset. 
 
Det var nog det häftigaste av allt vi såg. Men visst finns det mer, på Nytorget står en Rubus Kub på 3x3 meter som är belyst innifrån och löser sig själv på några minuter. Inte långt därifrån nere i vattnet i Norra Hamn ligger en stor boll som det verkar vara eld inne i.
 
 
På våran gata, ja våran och våran, men den gata som vi bor på har vi dom här bollarna och lite längre bort jättestora bollar i olka färger. Jag kan inte sitta här och beskriva alla ljusarrangemang men det är en hel del att titta på.
 
Det var kallt när vi gick runt och kollade på alla ljus och färger, jag vill nog påstå att jag höll på frysa aschlet av mig, äh jag kan inte stava det jag frös om så jag tar om det från början. Det var så kallt så jag höll på förfrysa ändan.
 
När vi var nöjd med tittandet och frysandet gick vi hem och drack varm mjölkchoklad, det var gott, chokladen la sig som varm bomull runt hjärtat.
 
Hans, som tycker att det är kul när det händer nåt i stan.


Inga kommentarer: