tisdag 15 januari 2013

Årets isdjur.

Vitryggad Hackspett.
 
Nu har den landat i Stadsparken, årets isdjur som i år blev en fågel, den är som vanligt väldigt välgjord och imponerande. Det är tjugoåttonde året som vi har ett djur av snö och is i Stadsparken, alla tillverkade av samma människa, en konstnärlig parkarbetare i Luleå som jag inte förstår hur vi ska klara oss utan den dagen han lägger av.
 
Den vitryggade hackspetten är rätt så sällsynt men ska finnas efter hela Sveriges kust, dom behöver inte trängas, enligt vad jag har läst lär det inte finnas mer än cirka femton individer i Sverige, detta enligt en uppskattning som gjorts 2006 och det året misslyckades alla försök till ruvning, det kläcktes inte ett enda ägg. Men enligt samma uppgift lär det ha lyckats bättre åren efter det för hackspetten så katastrofala försök att utöka populationen. Den är klassad som "akut hotad" i Sverige.
 
Hanarna av Vitryggad hackspett har röd hjässa, honorna svart och båda har ett skrattande läte: "goeddi, goeddi, goeddi". Nu tror jag inte möjligheten är så stor att vi får se eller höra någon så jag tror att vi får nöja oss med den av snö och is som vi har i Stadsparken. Jag tycker det var hög tid att visa upp den innan den är helt utdöd och lätet får vi väl klara oss utan eftersom fåglar av snö är tystlåtna. Den lär ska finnas hela vägen från vår kust och i ett smalt stråk österut ända till Asien så vi får väl leta österut om vi vill träffa någon.
 
I Stadsparken lär den inte bli kvar mer än drygt en månad sedan brukar isdjuren rinna ut i avloppet. Det är ju också ett öde.
 
Hans, som tog en promenad till hackspetten så fort jag fick höra att den var på plats.
 


1 kommentar:

Elisabeth sa...

Mycket fin! :) Hoppas den är kvar några veckor till så får Nelly åka kana utför den vita ryggen!
Kram E.