fredag 3 maj 2013

Våren tar ett steg tillbaka.

Utsikt mot parkeringshus.
 
Just när man har planerat att gå ut och sola sig i vårsolens glans blev det snöstorm! För att säga det på norrlänska "int blev man glad int". Norrlänska är en ekonomisk dialekt, man lämnar bort en bokstav här och där när man pratar, tyvärr sparar man ingen tid på det, vi pratar så långsamt så bokstavsbortfallet äts upp av tallångsamheten. Men när man skriver, då sparar man pengar, bläck till skrivare är ju så dyrt och när man lämnar bort en bokstav ibland så drar det säkert ihop till flera milliliter per år.
 
Jag tror att jag kom bort från ämnet, jag var helt överygad om att jag skulle gnälla om vädret i det här avsnittet men det får räcka med dom två första raderna. Själv tycker jag det var ett bra beslut, finns det något mer meningslöst än att klaga på väder som redan varit, det förändrar ju ingenting.
 
Just nu är det plus tio grader ute, (inne är det varmare) solen är framme då och då men inte är det sommarlikt precis, jag är rädd vår väntan bliver lång. Jag tror jag ska drista mig till en väderspådom, om fyra veckor har vi sommar! Men sedan kommer ett bakslag, alla vet ju hur midsommar brukar vara här i trakten, inte ens alla majbrasor har klarat av att värma upp luften under midsommarhelgen, under mitt avlånga liv har jag stått vid många majbrasor och blivit stekt på framsidan och iskall på ryggen, det är synd om oss.
 
Nä det är det inte, när det väl blir sommar då är det bra, och jag kom just på en sak som vi har som många från sydligare delar av Europa ja även från södra Sverige förundras över och överhuvudtaget inte kan fatta, vi har ju ljust dyngnet runt i Norrbotten från slutet av Maj och till i Augusti. Det är det många fördelar med, bland annat behöver man inget lyse på cykeln och där sparar man på dynamoslitage, eller som det nu är i moderna cykelbelysningar, batterier.
 
Hans, som i dag njuter av att snöfallet upphört och solen tittar fram.

Inga kommentarer: