tisdag 4 juni 2013

Höst?

Äntligen regn!
 
I går fick vi regn efter nästan tre veckors ständig sol, temperaturen sjönk från 20-25 grader ned till 13 grader, på vår termometer, mitt på dagen. Jag kläckte ur mig "vad skönt, lite mulet skadar inte" när jag tittade ut genom köksfönstret i morse, men det var innan jag varit ut. Vi hade planerat att åka ut till kolonilotten i dag, så då gjorde vi det, det var nästan en chock, efter att i helgen gått omkring i enbart kortbyxor och inget annat och känt hur svetten porlat under armarna och mellan tårna till i dag när vi var klädda i jeans, tröja, strumpor, skor och jacka och ändå frös.
 
Vistelsen på lotten blev under dom förhållandena kort och ändå regnade det inte alls just då. En bidragande anledning var också att vi av någon anledning inte fick upp låset till stugan så vi kom inte in! Låset hade helt enkelt gått i baklås, eller nåt, det gick i alla fall inte att vrida runt nyckeln. Så nu blev det lite extra jobb där, men eftersom mina dagar inte är så överfulla av arbetsuppgifter så har jag tagit det som en utmaning att fixa låset innan den här veckan är slut, det verkar inte allt för övermodigt.
 
Det finns ju en sak med lås som gör saken lite besvärlig. Lås ska man av naturliga skäl inte kunna meka i från utsidan så i första hand måste man på insidan, och som ni förstår är det svårt när dörren är låst! Det vore naturligtvis enkelt om man fick ta till yxa och bräckjärn men nu vill jag inte byta dörr, bland annat av den anledninen att vi nyss målat om den för att den börjat se lite skabbig ut, så det är silkesvantarna som gäller när problemet ska lösas.
 
Hans, som stannar i stan resten av dagen.

Inga kommentarer: