lördag 9 november 2013

Skådespel.

Trädfällare.
 
Torsdag den här veckan upptäckte vi att det sent på kvällen blev en massa aktiviteter längre ned på Stationsgatan som ju är den gata som passerar utanför vårt köksfönster, vi blev naturligtvis nyfikna, oj, oj. oj, händer nåt i vår närhet?
Där var en bärgningsbil, en skylift, en massa folk, och dessutom hade man spärrat av gatan.

Vi ställde oss vid fönstret och kollade på aktiviteterna, vi upptäckte rätt så snabbt att gubbarna som var där samlades vid tre stora träd som sod på den smala gräsremsan mellan gatan och Skatteverket, som är det hus som täcker nästan hela kvarteret. Till att börja med trodde jag att dom förberedde sig för att bygga ut huset, jag sa till min fru att du ska se att dom har fått in så mycket skatt så dom måste utöka lokalerna. Jag tänkte "att få se om det rinner ut pengar om dom tar hål i väggen", det fick jag aldrig se, dom tog inte hål i väggen.

Vi kom snart underfund med att dom koncentrerade sig på träden som stod på gräsremsan mellan huset och gatan, det blev såsmåningom det mittersta trädet som fick mest uppmärksamhet, man kapade ner bitar av trädet (uppifrån). Jag förstod att det, eftersom det var ett högt träd, som måste göras lägre för att inte krossa husen på andra sidan gatan. Sedan började man kapa trädet längst ned, eller enligt min mening rätt så högt upp, men dom kanske gillar höga stubbar i kommunen. Allt gick bra, efter ett tag dråsade trädet i gatan med ett brak, så var underhållningen slut.

Alla som läser det här tänker nog att vi har för lite att göra när vi offrar en halv kväll på att titta på ett träd som kapas, men vad då? Så mycket händer inte framför vårt köksfönster så vi försitter en sån chans till underhållning. Sedan gick vi till sängs och somnade bums nöjda med vår upplevelse. Just innan vi somnade sa jag till min fru "jag har också fällt ett träd en gång" varefter jag lugnt somnade medans hennes beundrande blickar smekte min kropp.

Hans, som tar till vara på tillfällena.

1 kommentar:

Elisabeth sa...

...och då somnade du?!