måndag 25 november 2013

Spårsnö.

Spår i snö.
 
Ibland åker vi ut till kolonilotten för att kolla läget, det händer inte så mycket på lotten förutom att hararna verkar trivas där, det är otroligt mycket harspår över hela tomten. Hararna verkar hungriga i år, eller gnager dom bara för gnagandets skull? Jag har en teori om att man ska lämna alla växter som man har på tomten till nästa vår, "det mår dom bra av" säger jag, men om jag ska vara ärlig bottnar nog det hela i att jag är så lat på hösten, det är inte lika kul att rycka upp gamla växter på hösten som det är att sätta nya på våren, därför har jag samordnat det så att jag rycker upp vissnade växter på våren med en hand och sätter nya med den andra.

Sedan är det ju en annan sak också, djuren har ju nåt att äta, även om jag har svårt att förstå vad det är som gör att dom vräker i sig en massa vissna, frusna gamla blommor, men jag kanske inte har varit nog hungrig. Det är mest harar enligt spåren, på andra plats kommer rådjur, råttor och möss, och en gång var det en älg sam smakat på ett äppelträd, det var inte så populärt, men jag förlät honom, han har ju ingen susning om hur dyrt det är att köpa nya.

I alla fall tuggas det nästan på allt, en del växter är speciellt eftertraktade, det ser man på att dom (i huvudsak hararna) gräver sig ned vid vissa växter för att komma åt att äta en bit under markplan. Dom får jobba för brödfödan minsann, och jag som tycker att det är lite jobbigt ibland att gå till ICA, då ska ni veta att vår närmaste affär ligger tvärs över gatan!

Olika faller ödets lotter, jag behöver ju inte heller att som en hare vara rädd för att en räv ska fånga mig med ett bett över magen, så stortrutade rävar finns inte.

Hans, som tycker att nog har man det bra!


Inga kommentarer: