tisdag 12 november 2013

Vårkänslor!

Kanadagäss.
 
Det är inte jag som fått vårkänslor, möjligen canadgässen som jag såg i dag på min nästan dagliga promenad, det är ju på våren man brukar se gäss och andra vårfåglar, på hösten ser man dom bara när dom i perfekt plogformation på hög höjd flyger söderut. Men inte dom jag fotade vid stranden på Gultzaudden i dag.

Vi har ett otroligt vackert väder i dag, nollgradigt med strålande sol och ingen vind, jag förstår att gässen tog en vilopaus i Luleå på sin väg mot sydliga trakter, jag är inte just nu riktigt säker på hur långt dom flyger, inte så långt tror jag, det är inga Afrikaresenärer i alla fall. Gässen vet nog mer om vädret än jag, ja till och med tror jag dom är lite säkrare än väderlekstjänsten så dom vet nog hur länge dom kan vila i Luleå utan att frysa fast.

Nu har jag googlat lite på Canadagäss, deras ursprungliga häckningsområde är Nordamerika, men har genom introduktion fått stor population i Europa och det är nog dom som vi ser i dom här trakterna. Gässen som håller till i Sverige flyttar inte längre än tio till etthundra mil, dom tar inte så högtidlig på flytten heller eftersom om det behövs kan dom vara i Stockholm på två dar, därav den lugna och fridfulla tillvaron idag när jag såg dom. Dom såg ut som om dom tänkte: "bry dig inte, vi hinner," när jag passerade.

Jag har också läst att dom flyger på mellan trettio och tvåhundra meters höjd när dom flyger över land, men över vatten flyger dom bara någon meter över vågorna.

Hans, som nu delat med mig av mitt digra vetande om gäss.

Inga kommentarer: