måndag 3 februari 2014

Nils Ferlin.

Skulptur av Nils Ferlin i Filipstad 1975
 
 
Nils Johan Einar Ferlin, född 11 december 1898 i Karlstad, död 21 oktober 1961 på Samariterhemmet i Uppsala, var en svensk poet.
 
Jag sitter och läser dikter av Nils Ferlin, det är, eller var en klurig man som man borde börjat läsa för länge sedan, det har jag nog också men det är ett bra tag sedan, jag har liksom glömt bort Nils ett bra tag men i går kväll när vi lagt oss pratade min fru och jag om nåt som jag nu glömt eller kanske inte vill avslöja till eventuella läsare men i samband med det nämndes Nils Ferlin, jag fattar inte varför.
 
I morse satt det kvar i min i vanliga fall tomma skalle att vi nämnt Nisse, (jag tycker att jag börjar bli så bekant med honom nu så jag kallar honom Nisse). I alla fall kom jag på att jag har en bok som bara handlar om Nisse, den är på fyrahundratretton sidor så det är lite att hugga tänderna i. Det har jag gjort nu.
Han är lite suddig på bilden jag hittade, han kanske var full när den togs eller också är det ett överföringsfel.
 
Jag kommer att fortsätta läsa i Nisses bok, det är fantastiska dikter han skrivit, det är ju ingen bok som man sträckläser men den är intressant att bläddra i och läsa lite här och där. Jag tycker Nisse var extremt intresserad av döden, det finns nästan ingen dikt i boken som inte handlar om död och elände, men jag har ju inte läst hela än.
 
Hans, som i dag bjuder på ett litet smakprov.
 
Inte ens en grå liten fågel            Inte ens en grå liten fågel
som sjunger på grönan kvist        och aldrig en björk som står vit-
det finns på den andra sidan        Men den vackraste dagen som sommaren ger
och det tycker jag är trist.            har det hänt att jag längtat dit.
                                     Nils Ferlin
 



Inga kommentarer: