söndag 19 oktober 2008

Kulturell igen...


Jomenvisst, i går var vi till Kulturens Hus igen, kan man bli överkulturell? det är nog ingen risk, jag överdriver lite, så mycket kulturaktiviteter konsumerar vi nog inte men det har blivit väldigt mycket mer sedan vi fick vårt tjusiga Kulturens Hus i Luleå.
Från torsdag t.o.m. i dag är det Kulturfestival för och med minoriteter. Det lär finnas fem officiella minoritetsspråk i Sverige men på festivalen finns också en del av övriga Europas många minoritetsspråk.
Där var vi i går och kollade på hantverksmarknad, jojk och en massa annat. Det var mycket folk där och visst såg man en hel del samer, romer, eventuellt tror jag där var någon eskimå och till och med en indian och naturligtvis var där en massa andra som man inte kunde placera i någon viss grupp mest för att dom inte var klädd i någon folkdräkt eller annan utpräglad klädsel.
Nå vi blev kvar där ett par timmar och såg på uppträdande och lyssnade på sång utan att förstå ett ord. En sak (förlåt alla samer) men jojk tycker inte jag är så otroligt vackert som en del säger, naturligtvis kan det bero på att jag inte är speciellt musikalisk.
Efter det knatade vi hem och hade en lugn och skön eftermiddag, det enda jag ångrade var att vi inte stannade till dess att det blev maskdans, jag har aldrig sett maskar dansa.
Det var inte så dumt att jag la på nabbdäcken, i morse var det 3 minus och frost på gator och torg. I och för sig har jag inte kört bil i dag men om så hade det varit bra.
Hans (kulturpackad)

Inga kommentarer: