måndag 9 februari 2009

I ide.


Nu har vi vinter, OBS, jag sa inte äntligen som många vinterdiggare här uppe säger, tvärtom jag är inte så mycket för snö och ändå behöver jag inte skotta snö numera.
Vinterväder och snö är ju ett naturligt skeende hos oss men nu har det snöat oavbrutet i nästan en vecka! I dag är det vindstilla så snön faller fridfullt till marken, det kan man stå ut med, tidigare har det varit snöstorm ett par dagar, skitkul.
På lördag morgon gick vi i ide, jag var inte ute på hela dagen, det var en najs dag. På söndag motionerade jag genom att gå till ICA (100m) och köpa fläskkotletter som vi åt till middag. Det var så gott så alla som vill får receptet:

Ta fram miniräknaren det är för 8 pers.
8 fläskkotletter med ben
2 dl creme fraiche
3 dl vispgrädde
2 tsk sambal oelek
1 dl soja, gärna japansk
3-4 pressade vilöksklyftor(kan skippas)
Gör så här: Lägg det råa köttet i en ungsfast form. Vispa ihop de övriga ingredienserna och slå över.
Stek i 60-75 min 175 graders ugn eller i stekgryta på spisen. Servera med vad ni vill, vi åt det med sparris och potatis.
Ni som undviker fett rätta er efter vad Dr. Annika Dahlqvist säger, det blir godare så.

I dag har vi tagit vår normalt sett dagliga promenad på en timme , jag var lite rädd att musklerna skrumpnat ihop p.g.a av en total vila i två dagar men icke sa Nicke dom var pigga.
Jag går fortare än min fru, men nu kom också hon hem, hon verkar pigg, jag tycker hon gnolar på en bit ute i hallen.
Hans, utvilad trots promenad.

Inga kommentarer: