tisdag 11 maj 2010

Nu är jag tillbaka.

Förra sommarens rester.


Det blev lite för mycket bloggande förra veckan genom att jag bloggade på "Kuriren.nu" också, den här bloggen kom liksom på undantag och eftersom den här är den jag tycker är roligast att skriva i så var det synd.

På tal om undantag kom jag på en kul grej som jag ska berätta för alla som orkar läsa till dess den utredning som nu kommer är klar. Det fanns för länge sedan, till och med innan jag var född nånting som hette "fargangsgobb", jag tror det är Nederluleåbondska och jag tror att jag stavat ordet rätt, rätta mig den som vet bättre.

På den tiden var det ofta så att när föräldrarna blev gamla tog något barn över gården och då fick föräldrarna ett rum där dom fick bo, mat ingick också. Detta hette att dom var satt på undantag och då kallades gubben för "fargangsgobb.

Och för att få veta varför måste utredningen fortsätta: När två hemman gränsade mot varandra gjorde man ett undantag på cirka två meter mellan gränserna och tanken med det var att där skulle kreaturen gå när man drev ut dom på bete så dom inte trampade i grödan på någons hemman.

Man drev ofta får på detta undantag, undantaget kallades då fårgång. På bondska "fargang", En gubbe kallades på bondska för "gobb", en gubbe satt på undantag blev då en "fargangsgobb. Hängde ni med? Det var väl enkelt?

Det kanske inte är så dumt med dom äldreboende som finns nu för tiden, där kanske man slipper undan med gubbj..l.


Om någon undrar över bilden till bloggen så var jag till koloniområdet i dag och tänkte fotografera några snygga växter, det blev inte bättre än så.

Hans, som gjort en djupdykning i forntiden.

Inga kommentarer: