lördag 29 maj 2010

Hägg.

Nu blommar häggen.


Ovanligt tidigt tycker jag, jag minns(vad kul att skriva "jag minns") eftersom jag har så dåligt minne, men jag kommer ihåg att när jag gick i skolan så blommade häggen som regel till skolavslutningen, den var ungefär den tionde juni. Då blommar den nästan två veckor tidigare än normalt i år! Varför den gör det har jag ingen aning om, kanske för att vi haft högsommarvärme åtta dagar, den värmen tog slut på onsdag men jag tror inte att häggen kunde hejda sig, så den satte i gång blommningen.

Det var rätt så länge sedan jag gick i skola, på den tiden lärde vi oss allt vi behövde kunna på sju år, nu går man i minsta fall nästan dubbelt så länge, en del går väl tre gånger så lång tid. Det är nog bra för en del, men är det inte lite onödigt för den stora massan eller är dom trögare nu för tiden? Om man ska vara ärlig, det är klart ska man bli statsminister eller någon annan hög post i samhället så visst, det skadar inte att veta lite mer än dom flesta.

Men sådana som jag då? Jag har jobbat som elektriker i hela mitt liv, inte har jag gjort några katastrofala felkopplingar, nog har jag klarat av arbetslivet och även det privata trots bara sju års utbildning, jag har inte ens gått yrkesskola, det var liksom inte inne då, man började som lärling ute på byggen efter sjuårig folkskola, jag tyckte det gick bra. Det är klart någon kurs har man väl fått offra tid på när det varit något speciellt som man måste lära sig, men det är sparsamt med det också.

Jag menar inte att det är fel med utbildning men det kanske inte behövs för alla, det är lite sent att komma ut i arbetslivet efter fyllda tjugo annat än i vissa yrken, jag skulle inte vilja bli opererad av en som bara gått sju år i skolan, men som kommunalråd, det vete f-n, där tycker jag sunt förnuft är viktigare än hur länge man gått skola.

Förmodligen har jag fel i allt som jag skrivit nu, typisk avundsjuka som man sedan gör om till skryt: "jag har minsann klarat mig utan utbildning då borde alla andra göra det också".

Nu är jag pensionär och det går också bra med bara sju års folkskola, varför skulle det inte göra det? Det är ingen konst att vara pensionär om man bara får vara frisk.

För tillfället är jag sjukvårdare också, min fru är så förkyld så hon nästan inte ens går att hångla med utan att man blir nedkletad med snor. Jag har det inte lätt.

Hans, som tänkt tillbaka.

1 kommentar:

Elisabeth sa...

Menar du att du hade hånglat med henne om hon inte varit alldeles snorig? Tänker du inte alls på smittorisken? Bara på om du bli lite kletig!? Det låter ju inte som om du tar hand om dig alls på gamla da´r!! Bara låter lustarna styra dig! Skärpning!

Skämt åsido... hälsa mamma att hon ska krya på sig. Du får ge henne en puss på något okladdigt ställe.

Kram E.