onsdag 2 juni 2010

Maskrosor.

En maskros i all sin prakt.


Åter en solig dag på kolonilotten, rätt så skön men inte är det bara skönt, i kväll känner jag mig trött, kan det vara åldern? Jag vill inte påstå att man jobbar så hårt på lotten men man rör på sig hela tiden och sitter inte ned annat än när man fikar, det kan vara därför man blir trött på kvällen men jag tror inte det jag tror det är för att man är ute hela dagen, det blir för mycket frisk luft! Man är inte riktigt van.

Vi har en färgglad gräsmatta på kolonilotten, dels är den naturligtvis grön men det finns rätt så många  maskrosor och dom är ju gula, därav det färgglada utseendet. Jag vet att maskrosorna betraktas som ogräs men inte är dom så ogräsiga, det är klart dom växer snabbt och dom har en otrolig förmåga att sprida sig över stora ytor tack vare det finurliga sättet att sätta en liten tofs på varje frö, och dom har många frön på varje blomma. Det behövs bara lite vind så seglar fröna i väg nästan hur långt som helst och när dom landar så slår dom rot och hips vips, en ny maskros.

Maskrosorna är listiga också, när man kör över dom med gräsklipparen så hackas dom av förståss, men det kommer en ny rätt så snabbt och den har kortare själk så om man kör gräsklipparen på samma höjd så klarar dom sig! Snacka om självbevarelsedrift, jag förstår inte folk som är arga på maskrosor, själv är jag lite typ maskroskramare, dom är ju vackra, väldigt driftiga och listiga, jag beundrar dom.

Om jag ska vara ärlig har jag nog rykt av någon då och då själv men för den skull kan man väl beundra dom, men lite farliga är dom, får dom härja fritt så kommer dom förmodligen ta över jorden. Jag vill uppmana alla att tänka sig för, det är inte alls otroligt att dom har samma värde som vi hos en högre makt och då kan det bli kärvt att komma in i paradiset när den dagen kommer om man utrotat för många maskrosor, det kan ligga en i fatet som man brukar säga.

Hans, som kör gräsklipparen på högt läge och tycker att helgröna gräsmattor är fula.

Inga kommentarer: