söndag 13 juni 2010

Bio.

Här kommer Robin.

I gårkväll var var vi på bio och såg Robin Hood, tack vare det tycker jag att vi blivit så bekanta så jag kallar honom bara för Robin. Robin var ju en stor man så det hade kanske varit vanvördigt att bara kalla honom vid förnamn men efter att ha umgåtts med honom i två och en halv timme tycker jag att jag kan ta mig vissa friheter.

Varför vi blev lite nyfikna på filmen var att vi läst eller hört att det var en ovanlig Robin Hood film, det var det eftersom den handlade om den tiden när Robin hette Robin Longstride och alltså inte hunnit bli Robin Hood. Filmen slutade med att Robin och hans polare blev stråtrövare i Sherwoodskogen vid staden Nottingham, alla andra berättelser och filmer brukar ju börja där den här slutade.

En kul grej med det upplägget var att alla var så gamla när dom blev rövare, Robin (i filmen Russel Crowe) såg ut att vara närmare femtio år, i tidigare filmer som jag sett har han varit i tjugofemårsåldern. För att inte tala om Marion (Cate Blanchett) i det verkliga livet borde hon haft barn i tjugofemårsåldern men det hade hon inte, vad man kunde läsa mellan raderna så var hon nog oskuld och ändå hade hon varit gift men brudgummen hade så bråttom ut i krig så dom hade inte ens haft tid med bröllopsnatten, sen dog han i kriget, eller egentligen inte, han dog på vägen hem.

Det var ju lägligt att Robin dök upp, han hade också varit ut i krig men klarat livhanken och upptäckte att Marion var rätt så lättplockad, vilket man förstår. Så dom fick så att säga ihop det, man har ju aldrig hört talas om några barn till Robin och det har ju i och med den här filmen fått sin förklaring.

Nu handlade inte filmen så mycket om det jag skrivit om här utan mer om en ond kung John som var den egentliga anledningen till att Robin blev fredlös och rövare, innan det blev röveri (av ädel art) (ta av dom rika och ge till dom fattiga) hade det varit två timmar och en kvart av mycket fäktnig och bågskytte, och då med kung John och Robin sida vid sida men sedan sket det sig mellen dom.

Om någon funderar över att jag inte blev du och John med kung John så vill jag bar påpeka att man blev inte du med en kung på elvahundratalet, och det verkar hålla i sig, längre än så har vi inte hunnit i utvecklingen.

Tack Lena och Börje.

Hans, som tyckte filmen var rätt så bra.

Inga kommentarer: