onsdag 23 juni 2010

Amerikanska blåbär.

Amerikanska blåbärsblommor.



I dag upptäckte jag att vår amerikanska blåbärsbuske på kolonilotten blommade så jag var tvungen att kolla lite om dom. Enligt Googles ska buskarna bli en meter hög, våran är en halv meter, men den är rätt så ung. Botaniskt sett är blåbär egentligen ett dvärgträd, bären är söta och goda ungefär som våra vilda blåbär men dom odlade är närmare till eftersom vi odlar dom på tomten.

Det finns andra fördelar med dom odlade, dom är ju blå utvändigt men färgar inte av sig som dom vilda, man kan alltså tjyväta hur mycket som helst utan att bli avslöjad när man räcker ut tungan. Enligt vad jag läst så är dom inte härdiga mer än till zon lll, ta er i häcken, våra växer i zon Vl! Dom är som människor och måste vara två som kan para sig för att det ska bli bär, men.. det finns några som är självfertila, det vill säga dom parar sig med sig själva och en sådan buske har vi, så hos oss blir det inget snusk, dom som gör det med sig själva är väldigt diskreta, det känns bra.

Nu tror jag inte att vi får snaska i oss så väldigt mycket bär eftersom vi bara har en buske och dom flesta däggdjur också gillar bären, till och med hundar äter dom med förtjusning och det är rätt så hundtätt runt vår kolonilott så om man ska hinna med får man nog bo under busken och käka upp bären eftersom dom mognar.

Nu vet både ni och jag allt vi behöver veta om amerikanska blåbär och det känns bra. För övrigt har vi haft ett somrigt väder på sistone med varmaste dagen i dag, tidigare har en del gnällt om att det blåst så kallt men i dag var det skönt med lite kallblåst så då slapp man det gnället.

Hans, som inte bor under blåbärsbuskar, jag unnar bären till andra.

Inga kommentarer: