lördag 15 maj 2010

Spermie.

Spermier.


Återigen en helt otrolig dag ute på kolonilotten, det har nästan varit för varmt, runt tjugofem grader, man tror inte det är sant att i mitten på Maj få uppleva högsommarvärme. Men det är skönt.

Jag säg nåt i tv (jag minns inte vad) som gjorde att jag började fundera över att jag finns till! Det kanske inte är nyttigt att börja fundera på sådana saker men om det inte övergår till grubbleri så är det rätt så intressant.

Vi har ju nu en förmån som människan inte haft allt för länge, nämligen Google, där kan man söka på till exempel spermie och få upplysningar som får en att häpna. Det är väl inte alla som  häpnar över att man får veta mycket som man aldrig tänkt på, det finns ju människor som har det som yrke, men vi andra vanliga har en del att lära.

Vid en ejakulation kommer det rusande mellan fyrtio till tvåhundrafemtio miljoner spermier som börjar jakten för att få befrukta ett ägg! En av dom blev jag! Nog fanns risken att jag inte funnits. Om man då betänker att det finns både X och Y kromosomer i spermiens huvud så har chansen att bli till minskat med hälften, det kunde ju blivit en flicka och då hade det inte varit jag.

När sedan jagspermien kom fram skulle det i sämsta fall inte funnits något ägg att befrukta, dom dyker ju bara upp en gång i månaden och om dom som då håller på inte är så hemskt intresserad av att få barn utan bara håller på för nöjet så  struntar dom väl i om det finns ägg på gång, så då är det liksom kört för spermien även om den kommer först, men ändå inte riktigt, dom ger sig inte i första taget utan kan ligga och lura i upp till fyra dygn på att det kommer ett ägg. Nu vet jag inte om det var så för mig mitt minne har blivit sämre på äldre dar.

Men om jag inte hunnit först och om det inte funnits något ägg ens efter fyra dygn och om X kromosonen slagit rot först då hade jag inte funnits, va trist.

Snacka om ett miljonlotteri, ibland är det kanske ingen vinst att vinna i det lotteriet men jag ser det nog som en vinst. Även om jag inte lämnat allt för stora spår i historien så har jag hitintills haft ett bra liv.

Hans, "man borde utreda mer".

Inga kommentarer: