torsdag 17 maj 2012

New York.

Times Square.

I går kom vi hem från New York, eventuella läsare kanske inte haft en aning om var vi hållit hus sista veckan, men nu vet ni. Jag läste väderleksrapporten och såg att det skulle bli dåligt väder ett tag framöver så jag sa till min fru "det kanske blir bättre i New York så vi åker dit," och så gjorde vi det.

Nä nu svamlade jag, vi har beställt resan för länge sedan och skulle åkt med våra bekanta Margareta och Stig men så fick Stig väldigt ont i en fot och blev tvungen avbeställa resan, men eftersom vi var friska blev det kostsamt att avbeställa så vi åkte. Det var förståndigt av Stig att stanna hemma, vi har gått väldigt mycket.

Det var bra väder i New York, sol varenda dag och varmt så vi kunde nästan gått med bar överkropp men där kom andra aspekter in så det gjorde vi inte. Vi har varit där för ett och halvt år sedan så vi kände att vi hittade lite grand, sedan hade vi en karta också, som tur var. 

Det är trevligt att vara där, men segt att ta sig dit. Det är inte kul att flyga i åtta timmar, jag tyckte faktiskt det var närmare hem men vi kanske hade nedförsbacke, eller också var det för att vi åkte hem på natten så vi sov mer.

Vi var ut på tre bussresor med en svensk guide som för övrigt var fantastiskt duktig, hon var trevlig, snygg och verkade veta allt om New York plus att hon dessutom var rolig. Hon hette Eva och hade bott sexton år i  New York, en tid som hon tydligen använt väl för att lära sig stan. Hon bodde i Harlem som hon sa att det inte var riktigt klokt att bosätta sig i om man var vit och dessutom kvinna på den tiden, men eftersom hon tydligen fått flera bekanta, bland annat en färgad kvinna som hon fick kalla mamma och som var väldigt bestämd och som höll ögonen på henne och hjälpte henne, nu var hon "inbodd" där och trivdes jättebra.

Det ända som stör mig var att jag tänkt åka upp till utsiktsplattformen på Rockefeller Center men det blev inte av, jag vet inte hur det kom sig, vi var till och med inne i huset och tittade oss omkring, men just då glömde jag att jag ville åka upp, så det ver mitt eget fel, men nästa gång ska jag dit. Förra resan vi var "ower there" så var vi upp i Empire State Building på kvällen och det var "very nais".

Nu är vi hemma och det är otroligt skönt, vi har sagt att det var nog sista långresan, detta på grund vår höga ålder, men vi får se, minnet är kort och man brukar bara komma ihåg vad som var bra.

Hans, som tycker New York är "nais."

 

Inga kommentarer: