torsdag 11 december 2008

I bagarstugan.



I dag har vi bakat i tre-fyra timmar, det var kul. Det är Lena och Börje som brukar baka i bagarstugan på Hertsön och nu har dom bjudit med oss, man kan väl säga att vi deltog som lärlingar.

Börje gjorde upp eld i bakugnen men sedan var han tvungen åka i väg på andra uppdrag så därför fick jag en snabbkurs i gräddandes viktiga värv, vi har vinter nu så jag var lite frusen när vi kom dit, därför tyckte jag att det var skönt framför bakugnen till att börja med men det är klart efter ett tag var det lite "överskönt" men jag klagar inte jag slapp gnälla över att jag frös.


I alla fall, det var roligt att grädda mjukkakor, jag fick nagga dom också, vad jag förstår var det bland det viktigaste i hela processen. En stund in i bakandet och i mitt fall gräddandet tog vi kaffepaus med macka på nygräddad mjukkaka, det var gott.


Vi blev klara med baket förvånansvärt snabbt, det är väl som man brukar säga "när man har roligt går tiden fort".


Det blev en del att knapra i sig också, nog räcker det här över julafton skulle jag tro.


Tack Lena och Börje för att vi fick komma med!


Hans, brödgräddare.

PS. Snuvan gick över på två och enhalv dag så det var inget att gnälla över, men det har jag ju redan gjort.DS.

Inga kommentarer: