tisdag 27 oktober 2009

Faktoider.

Skvadern är en faktoid ?

I dagens morgontv recenserade man en bok som heter "Faktoider" jag måste erkänna att jag aldrig hört ordet förut, men nu vet jag vad det betyder, faktoider är försanthållna osanningar, låter det konstigt? Det är alltså saker som man hört och trott är sant och riktigt inte alls är sant utan en total osanning eller bara svammel.

Jag har tagit reda på saker som definitivt är faktoider och av någon outgrundlig anledning fastnade jag vid den här, kvinnor har inte alls bättre simultanförmåga än män! Det är en myt, män kan till exempel obehindrat gå och vissla samtidigt. För att inte tala om simultanschack, det är övervägande män som tävlar i sånt. En annan sak som jag däremot har svårt att ta till mig är att vikingarna inte alls hade horn på sina hjälmar, det är bara ett påhitt, vem kan nu med någon trovärdighet stå på en fotbollsmatch iförd hjäm med horn i ett främmande land och vråla oanständigheter till Sveriges motståndare.

Vad som däremot känns bra är att det inte alls är sant är att det bara är kvinnor som kan amma! Ett sätt att göra sig lite mer oumbärlig kanske? Men det är fel, fel, fel, det har visats sig att män kan visst amma, man ska bara envist och långvarigt låta barnen suga på sina bröstvårtor och som ett trolleri startar mjölproduktionen hos vilken mansgris som helst! Och varför är jag så lycklig för det nu då, det är inte för att jag känner för att sitta och amma ungar resten av livet men jag kan om jag vill !

Att strutsar stoppar huvudet i sanden för att gömma sig för lejon eller nåt är inte heller sant, eller att Einstein hade dåliga betyg i skolan, han var skitbra, så kör inte med det om ni kommer hem med usla betyg.

Nu tycker jag detta ämne är utrett, om nu alla andra visste detta så har jag i alla fall utrett det för mig själv och det tycker jag var på tiden.

Hans, lite klokare igen!




Inga kommentarer: