söndag 5 februari 2012

Nekrologer.

En bok jag läst i.

Boken är skriven av en som heter Jonas Hallberg som tydligen vet allt, jag däremot har ingen aning om vem människan är. Han ställer frågor om olika saker och svarar själv på dom, och dom svaren ska vara riktiga.

Jag ger ett exempel från boken: Är nekrologer sanna? Nu behöver man inte läsa den boken för att bilda sig en uppfattning om svaret på den frågan. Jonas skriver i alla fall att "Det dör aldrig några knölar" sägs det ibland, men det är klart det gör. Men den som skriver nekrologer tycker det är bättre att skriva: "för den som kom Harry nära, fanns det under den råbarkade ytan en varm och vänlig själ som  med en stillsam, knappt skönjbar humor visade både omtanke och medkänsla".
Men egentligen borde det stått att: "Harry av många uppfattades som en självupptagen knöl".

Alltså kan man inte påstå att alla nekrologer är sanna men det var det jag menade att det behöver man inte läsa en bok för att fatta, ibland tror man på det som står men ibland kanske man känner människan som det skrivits om för bra för att man ska tro på det som skrivits. Det är som med allt annat, känner man till fakta är det lättare att tro eller inte tro på saker som skrivs och för all del sägs om människor döda eller levande.

Hans, som tycker att det är synd att man inte får läsa och godkänna sin egen nekrolog.
PS. Namnet Harry är bara ett namn, ingen jag känner. DS.


Inga kommentarer: