måndag 24 september 2012

Nytt ord.


Jag har lärt mig ett nytt ord! Jag råkade av en tillfällighet stöta på ordet "faghag", vad i hela friden betyder det tänkte jag, jag har aldrig hört eller läst ordet förut, det kändes obra, (för många kanske ett nytt ord men för mig vardagsmat, så säger man när en sak inte känns bra).

Jag är ju snart hundra år gammal och plötsligt poppar det upp ord i det svenska språket som man inte har en aning om vad det betyder. Nu måste jag komplettera mina kunskaper tänkte jag, först tänkte jag på Google men just då var inte datorn på och dessutom var den i andra ändan av lägenheten så det kändes besvärligt.

Men det var ju i en tidning jag sett ordet så det var bara att kolla lite mer, nu var det en fruntimmerstidning så jag fick smyga lite så inte grannarna eller förbipasserande såg att jag satt och läste kvinnolitteratur, det är inte häftigt när man är man.

I alla fall hittade jag allt jag behövde, det var en artikel om relationer och den som skrivit artikeln hade kollat på Wikipedia.... man hamnar i datorn i alla fall även om man kommer dit genom en omväg. Nu kommer det: Faghag är ett slanguttryck för en kvinna som gärna umgås med homosexuella män, ja till och med flyttar ihop med dom. En anledning kan vara att detta umgänge möjliggör en relation fri från sexuella undertoner. ( Detta fortfarande enligt Wikipedia.) 

Ofta är det lite äldre kvinnor som gärna umgås med yngre homosexuella män och i den relationen verkar det som om båda trivs, en viktig sak, dessa kvinnor är inte lesbiska utan kan ha sexuella relationer med män samtidigt som dom umgås eller till och med bor ihop med en homosexuell man.

Ja mycket får man läsa innan ögonen trillar ur, men nu vet både ni och jag vad faghag betyder.

Hans, som har utökat sitt ordförråd med ett ord.

1 kommentar:

Elisabeth sa...

Så Greta var en faghag.... intressant... :)