söndag 2 september 2012

Lingon


I dag har vi varit ut i skog och mark och plockat lingon, det var lagom temperatur, regnet hängde hotande över oss men kom aldrig ned vi kunde i lugn och ro plocka, så vi fyllde hinken vi tagit med.

Jag har i dag lärt mig att man inte ska tro på vad folk säger, det har pratats en hel del om att det är så dåligt med lingon i år, det är det inte alls, vi hittade hur mycket som helst och ska åka ut en gång till om några dagar, det är ingen brådska, lingonen är inte riktigt mogna än men min fru säger att det är bra, då blir sylten godare. Eftersom jag har anpassat mig till att vara en lydig äkta man så tror jag allt hon säger.

En annan sak som man hört och det till och med skrivits om i tidningarna är att det kryllar av björn i våra skogar, det gör det inte! jag tyckte det var rätt så glest mellan björnobservationerna.

För övrigt är det ett jättebra bärplockningsplats vi har hittat, vi kör in på en skogsväg en halv kilometer, börjar plocka bär tjugo meter från bilen, kan det bli bekvämare. Ja det är klart det kan, bären är ju så långt ned, strax över marknivå, man måste gå med ryggen i vinkel hela tiden. Jag är så lång så för mig är det extra besvärligt, bären borde växa på en meter högt jung, då kunde man gå rak när man plockar.

Jag tror att det är Povel Ramel som sjunger en visa om Lingonben, jag har alltid undrat vad det är, nu tror jag att jag vet: det är när det känns som om musklerna i vad och lårmusklerna blir för korta när man plockat lingon en stund, då är det jobbigt att böja sig.

Hans, som i alla fall är nöjd med dagen.

2 kommentarer:

Elisabeth sa...

Såg ni någon björn alls undrar jag då....
Kram E.

Hansinga sa...

Nja...inte en enda en!