måndag 17 september 2012

Rönnbär.

Rönnbär i massor.
 
Är det någon förutom jag som lagt märke till att rönnarna har mer bär i år än vad jag i alla fall någonsin sett. Det är knappt att dom orkar stå upprätta, en del grenar böjer sig så dom snart nuddar marken. Nu vet jag inte om det bara är i Luleåtrakten som dom är så rikligt översållade med bär, den här bilden är från Gammelstad och där ser dom flesta rönnar ut så här.
 
Enligt vad jag hört så sa man gammalt tillbaka att om rönnen har mycket bär så blir det lite snö till vintern för rönnen ska inte behöva bära dubbla bördor, det är ju bra att veta, men .... så enkelt är det inte. Det finns ett talesätt till på samma tema, om rönnen har mycket bär så blir det mycket snö, men det har ingen betydelse för djur och fåglar som lever på vad som finns på marken skulle inte komma åt maten för all snö och svälta ihjäl,men då finns rönnen full med bär och där kan alla äta sig mätta.
 
Visst är det finurligt, vad man än tror på så blir det rätt om man bara anpassar sin tro.
 
Frånsett alla gamla ordstäv så är rönnarna vackra just nu, det är ett överflöd på bär som jag aldrig sett tidigare och det ger rönnarna ett helt nytt utseende. Om ni inte varit ute och kollat på rönnbeståndet i stan så ta en rönninspektionspromenad , den är värd varje steg.
 
 Jag önskar att jag var en sidensvans i år. Tänk när bären börjar jäsa, då blir alla sidensvansar fulla som alikor.
 
Hans, som fick in en fågel till på slutet.

Inga kommentarer: