onsdag 13 mars 2013

Hamnkranen igen.

Nymålad kran.

Visst är den vacker? Vi promenerade på isen i går så jag såg hamnkranen från havet, den är ju fantastisk. För ett par år sedan tänkte man riva kranen! Det upprörde många människor, bland annat mig, det gick så långt så det anordnades en demonstration genom stan där vi protesterade mot rivningsplanerna, och se, det hjälpte, det bestämdes att kranen skulle stå kvar och dessutom rustas upp. Det gjordes i somras och den blev otroligt vacker, visserligen sas det att det kostade någon miljon att få den i det skick den är nu, men vadå, det är värt vartenda öre och jag märkte då inte av det, inte ekonomiskt i alla fall.

Jag brukar säga att det är den enda demonstration jag gått i, det är inte riktigt sant, jag har gått i en tidigare, men jag minns inte vad jag då var med och demonstrerade för eller mot. Det jag minns däremot var att jag gick den tillsammans med vår dotter, jag tror hon var fyra - fem år och jag tyckte väl att det var på tiden att hon fick lära sig en sådan viktig sak, nu vet jag inte om det lämnade några spår eftersom jag inte vet vad hon har för demonstrationsfrekvens i dag. ( det var så långt ord så jag nästan blev andfådd av att skriva det)

Det känns i alla fall bra att jag varit med och påverkat att kranen blev kvar även om det var en icke avgörande insats. Jag har ett svagt minne av att det skrevs i tidningarna att man i stället skulle ställa dit något konstverk av något slag, jag tycker kranen är det bästa konstverk man kan tänka sig.

Hans, som är nöjd med insatsen.

Inga kommentarer: