söndag 14 april 2013

Sommardäck på.

Rullar lätt.
 
Ja så var det dags, i går åkte sommardäcken på, en operation som nu på gamla dar går betydligt lättare än vad det gjorde förr i världen. Ett påstående som kanske verkar motsägelsefullt men som har sin förklaring. Fenomenet kommer sig i första hand av att jag inte har någonstans att ha dom fyra däck jag inte använder, alltså sommardäck på vintern och vinterdäck på sommaren. Detta upptäckte jag när jag flyttade in i en lägenhet, tidigare van med en villa med garage för att upptäcka att i ett lägenhetsförråd blir det nästan fullt med fyra bildäck på fälg.
 
När jag bekymrade mig som mest om detta fick jag ett tips om att det finns flera firmor som inte vill annat än att förvara mina däck, visserligen mot en kostnad som i deras ögon var låg. Så fort jag lämnat däcken där så fick jag ett nytt erbjudande, dom ville att jag skulla köra dit bilen höst och vår så skulle dom skifta däck på den mot en som dom tyckte låg kostnad. Nu har jag gjort så i flera år, däckfiman skickar ett mejl där dom ger ett datum för däckbyte, om det passar mig så svarar jag "ja tack", när datumet dyker upp åker jag dit, fikar en stund och åker hem med för årstiden rätt däck och några hundringar fattigare, fikat är gratis. Bekvämt och bra.
 
I år räckte det inte med några hundringar för bytet, jag fick mejl några veckor före bytet att två av mina däck var så nötta så dom vägrade lägga på dom, jag åkte dit och fick välja däcksort så nu har jag två nya däck och två som kanske behöver bytas nästa vår, lite beroende på körsträckan i sommar. Men som sagt det räckte inte med hundringar den här gången.
 
Hans, som nu smyger fram på sommardäck.
 
 
 


Inga kommentarer: