torsdag 25 april 2013

Utlandsresan.

Meit informerar.
 
Nu har vi varit på en utlandsresa, det var i går som vi åkte på en bussresa med vår pro-förening, Luleå Centrala. Halv åtta på morgonen gick vi till bussen och klockan åtta åkte vi mot finska Torneå. Bussen var helt fullsatt, vi var femtiofyra glada pensionärer som råkat få semester från pensionärlivet samma dag.
 
Första stoppet på resan blev i Grytnäs Herrgård i Kalix där vi fick kaffe med en smörgås och en bit sockerkaka. Det verkade smaka, jag tror alla glufsade i sig sin portion, det gjorde jag i alla fall. Efter kaffet fick vi se på en film som skulle handla om Herrgården där vi satt, vem som byggt, vem som bott där med mera, jag tyckte inte Kalixbona lyckades så bra med den presentationen, det fanns ljud till filmen men det var så lågt så ingen hörde någonting, i alla fall var det helt olämpligt med så låg volum till ett gäng halvdöva pensionärer. Nu gick jag lite utanför min egen kunskap, jag har inte en aning om det finns någon i det gänget som har dålig hörsel, men det hjälpte inte, vi hörde inget i alla fall.
Jag tycker nog föredragshållaren ska kontrollera utrustningen och uppdatera sig själv om han ska göra någon succe med den filmen.
 
Efter det drog vi vidare mot Haparandas Stadshus där vi blev inbjudna till plenisalen, jag satt på någon som hette Sandströms plats, om du läser detta (vilket inte är troligt) så tackar jag för att jag fick låna platsen. En kvinna som jag glömt vad hon heter samt titeln, berättade om Haparandas samarbete med Torneå som verkar vara omfattande. Efter henne kom kommunalrådet Gunnel Simu in och höll ett litet tal till oss.
 
Sedan blev det avresa till Torneå Stadshotell för lunch, mycket god mat som vi åt så att vi skulle orka vidare, nu vände vi bussen mot gränsen, och när vi kom tillbaka till Sverige så mellanlandade vi ett par timmar på IKEA, vi shoppade loss utan att egentligen ha några behov av prylarna vi köpte. Nu bar det hemåt, efter några mil stannade vi för att dricka "busskaffe", det var riktigt gott.
 
Hemma strax efter sex, (alltså klockan sex) sedan var det som vanligt med TV och gå till sängs, vi sov bra efter en fin tripp med mycket roliga historier i bussen. Tack Barbro och Meit som ordnat resan.
 
Hans, som längtar till nästa utlanssemester.
 


Inga kommentarer: