fredag 21 november 2008

Fåglar








I dag verkar vintern nafsa oss i bakhasorna, åtta grader kallt, lägsta temperaturen, som jag vet i centrala stan i år. När vi skulle ut på motionsrundan började det snöa, vi gick ändå, det vräkte ned men innan vi var på halva vägen slutade det lika plötsligt, det kanske kom två centmeter.
För två veckor sedan när jag gick samma runda var det cirka två meter is ut från land runt Skurholmsfjärden. Vad jag inte fattar är att ändena är kvar! dom simmar runt i nollgradigt vatten och traskar upp på isen, hur kommer det sig att dom inte fryser fötterna av sig? Om jag skulle göra så skulle jag garanterat vara skinnflådd under fötterna efter två steg, skinnet skulle sitta fast i isen, inte ändernas, otroligt.
Varför åker dom inte? Dom har ju vingar och behöver inte beställa plats på flyg eller tåg, det är ju bara att sticka.

Jag uppmärksammade en annan fågelart på samma utflykt, sidensvansar, dom har det kul den här tiden, sitter i rönnar och blir på kanelen av rönnbär! Däremot funderade jag på vad dom gjorde i en björk femtio meter längre bort, där finns ju inga rönnbär. Men jag kom på det, dom var fulla! Man vet ju hur folk är, när dom kommit igång så vill dom surra, man säger ju så kloka saker när man är full men vill ju att någon ska lyssna (inte om man blir för full då skiter man i det), det är samma sak med sidensvansar, dom vill snattra och dom vill ha sällskap, vad är bättre än en stor björk då.
Hans, fågelkännare?

1 kommentar:

Elisabeth sa...

Du vet så mycket, pappa... :)

Förlåt att jag inte hör av mig så mycket. Planen är att ringa någon gång idag.

Fast nu måste jag iväg och fixa en grej till jobbet. Senare...

Kram!