söndag 9 november 2008

Julros.

Nu blommar våra julrosor! Jag vet... det är inte jul än så dom är lite odresserade. Visst är dom vackra?

Vi har två stycken, den äldre har vi haft i tre-fyra år, den blommar varje jul, sedan till våren tar vi den till kolonilotten och gräver ned den i en blombänk bakom stugan i nord-ost läge, vad jag förstår gillar den inte sol men där trivs den och frodas, sedan gräver vi upp den till hösten just innan den fryser fast, planterar den i en kruka och placerar den på vår inglasade altan.Den hade blomknoppar redan då.

Julrosor ogillar att stå över ett element i en lägenhet, den första vi köpte placerade vi i köksfönstret, den dog efter två veckor och då var det inte ens jul.

Men nu har vi lärt oss, nu står dom svalt och blommar i ett par månader så det är ingen fara att den redan blommar det är säkert fler blommor till jul.

Det är en härdig blomma som tål minusgrader, lite längre söderut blommar den utomhus till jul!

Till er som bor söder om Stockholm, ett tips som jag såg i en tidning, gräv ned en på en skuggig och lite fuktig plats, vid juletid kan man gräva upp den, sätta den i en kruka som ni placerar vid ytterdörren, på utsidan förståss, elegant!

Det är vad jag vet om julrosor, jag är ingen expert men jag tror jag vet.

Hans, Julrosdiggare.

Inga kommentarer: