måndag 14 december 2009

Anisbröd.

Anisgris.

Vi har bakat anisbröd i helgen, ja det vill säga min fru har bakat men jag fick grädda. Och en sak till, det blev inga anisbröd utan anisgrisar! Så här är det, vi råkade läsa om julbak(alltså att baka, inte en bak) där det stod att om man var less på dom traditionella anisbröden så kunde man använda kakformar istället för den vanliga sporren som man brukar göra anisbröd med, och så blev det.

Vi nöjde oss med en form och det blev grisar för hela slanten, det var kul, dom blev lite rultiga när jag gräddade dom men grisar ska ju inte vara magra så det var bra. Däremot försvann benen liksom in i rultigheten, men vaddå, dom ska inte gå någostans, dom ska ätas upp. Vi har provsmakat, dom är jättegoda, liksom rundare i smaken (hi, hi) än vanliga anisbröd.

I dag är det vitt på marken! Det har inte kommit många millimeter snö men det var roligt när jag tittade ut i morse och det var ljusare än vad det varit på sista tiden. Om man bara fick folk att stanna hemma för jag ser redan tendenser på att det minimala snötäcket snart nötts bort.

Men till jul blir det kallt och snö.

Hans, amatörväderspåman.


1 kommentar:

Elisabeth sa...

En sån knubbig gris vill jag ha!!

Kram E