onsdag 2 december 2009

Klappar på gång.

En början.

Vi har tagit ett litet ryck med julklapparna, känns lite tidigt än men bättre det än i sista sekunden. Vi har gjort en överenskommelse med våra vuxna barn att inte kosta på så mycket i julklappar till varandra, vi ville inte sluta helt så någon liten billig klapp skulle det bli, beslutet var gemensamt så nu är det bara att hålla sig till det. Deras barn alltså våra barnbarn är undantagna där får vi slå på stort om vi vill.

Det är nästan svårare när man ska hålla igen så vi har planerat noggrant, det finns ju inget Resia Varuhus i Luleå nu för tiden annars skulle det ha varit ett självklart val eftersom i alla fall förr i tiden, var dom kända för att vara Sveriges billigaste. Jag vet inte om det var så och har beslutat mig för att inte fundera allt för länge på den frågan, dom finns ju inte.

Men det är nu det börjar bli svårt, finns det överhuvudtaget några billiga affärer nu för tiden? Vi har Willys i närheten men det känns konstigt att köpa julklappar där, vilken glad överraskning, "jag har fått en påse skorpor, tjohoo". Nu har vi beslutat oss för Tiimari, den ligger också nära (inga transportkostnader) men den är inte allt för billig, vitsen är att dom har mycket småkrafs och det är billigt, inte i förhållande till vad det egentligen är värt men om man ser på slutsumman så är det bra.

Jag förstår om det här låter gnetigt men jag sa ju att det är svårare at tänka på kostnader än att i stället köpa vad man vill, nu finns det en grej med det man vill också, det är inte säkert att det man vill köpa är vad den som får det vill ha men så har det ju alltid varit så det är både jag och dom vana med.

För att göra en lång historia kort så gnetar jag på och tänker att det är ju tanken som räknas så det så.

Hans, det är svårt att lära gamla hundar sitta.




Inga kommentarer: