torsdag 17 december 2009

Kallt.

Rimfrost på björk.

Nu har kylan kommit till oss också, i dag har det varit -20 hela dagen, egentligen bara 19,2 på vår termometer men den visar säkert för lite, det är ju så att bor man i Norrland så måste man skryta lite med kylan och då blir lätt 19,2 till 20 minusgrader om inte mer. I alla fall så har det inte varit så kyligt i denna vinter så 20 (19,2) minusgrader känns faktiskt rätt så häftigt, men några dagar till så är vi vana.


Jag har gått till OK i dag, cirka en kilometer tur och retur, till att börja med kändes det väldigt kallt, det är ju så att det är delar av kroppen som liksom inte är inkapslade som fryser först, tillexempel fingrarna och tårna men jag hade bra på fötterna och varma handskar så det var ingen fara, men näsan och pitten var värre, jag höll handen över näsan till att börja med men så kom jag på att en näsa kan man väl klara sig utan så jag sänkte så att säga handen för att skydda andra delar av kroppen. Äntligen har jag förstått varför min fru alltid tjatar om att jag ska ta på mig långkalsonger när det år kallt.


Långkalsonger fodrar ett eget kapitel, jag hatar dom, jag har aldrig använt sådana i hela mitt liv annat än någon enstaka gång när jag åkt skidor i fjällen eller för tio-femton år sedan när vi åkte till stugan i Nikkala och det var minus 42, det var det hemma i Gammelstaden också(där vi bodde då) men vi var ju i Nikkala och det ska jag säga då behövs det långkalsonger, drygt minus 40 är kallt.


I alla fall överlevde jag dagens kyla, efter ett tag kändes det inte så farligt, sedan jag kom hem gick jag en promenad till nu med kameran för att fota lite kyla, visst syns det att det är kallt på fotot jag tog och då inte bara rimfrosten på träden utan himmlen, den ser kall ut.


Nu är det bara sju dagar till julafton, hoppas tomten kommer i år också.


Hans, med röda mulen.




Inga kommentarer: