måndag 21 december 2009

Vintersolstånd.

Kan det vara det här som är vintersolståndet.

I dag klockan 17,47 är det vintersolstånd, och vad är det nu då, jo det har jag tagit reda på, jag har nog alltid trott att jag vetat och det har har förmodligen dom flesta andra också trott och det är klart det är den dag som på norra halvklotet är kortast under året. Men nu lite mer fakta: Vintersolståndet är den tidpunkt då solen intar sin minsta deklination! Där körde jag fast men då finns ju Wikipedia, det betyder att solen står som lägst på himmlen på norra halvklotet och då blir dagen kortast, och allt det kan man säga med "deklination".

Den dagen brukar inträffa runt den 21 december och i år alltså klockan 17,47. Vintersolståndet förskjuts knappt 6 timmar timmar framåt varje normalår och drygt 18 timmar bakåt varje skottår som infaller vart fjärde år. Omkring två veckor efter vintersolståndet befinner sig jorden som närmast solen, vid "perihelium"? Nu var jag tvungen att slå upp ett ord igen, jag är nog korkad. Perihelium är den punkt i en himlakropps bana där den befinner sig närmast solen! År 2010 ska det ske den 3 jan. klockan 00. Just i den svängen har jorden sin största hastighet kring solen, så håll i hatten.

Att jag skriver det här är för att jag tror att det finns några personer till som inte hade en susning om detta. Och vintersolståndet har alltså absolut inget med sex att göra.

Hans, snart astronom.



Inga kommentarer: