måndag 5 juli 2010

Cykelväg.

Genväg.

I går cyklade jag till kolonilotten, det är inte alltför vanligt men det händer då och då. Jag hade egentligen inte tid men kände att det skulle vara skönt att röra på sig, det var det, varmt och skönt, inget regn, ingen vind att tala om och jag hade inte så bråttom så jag blev inte så utmattad som man kan bli nu för tiden om man tar i lite grand.

Cykelvägen från centrala stan och ut till kolonin är lättcyklad förutom en lång backe på Skurholmen men där är det å andra sidan bra fart på hemvägen. Det är en årstid nu som gör vägen extra njutbar, det är mycket som blommar och om det inte blommar någon liten bit så är det i alla fall grönt, just nu efter regnet frodigt grönt.

En eloge till kommunen för en cykelväg som är bilfri hela vägen utom några passager av gator med biltrafik. Man möter rätt så mycket andra cyklister på den en och enhalv mil långa(tur och retur) färden, det finns alla modeller på dom mötande, en del cyklar i sakta mak och verkar njuta av turen, medan andra verkar ha startat för sent för att hinna fram i tid, jag brukar titta bort när jag möter dom utifall dom får en hjärtattack så ska jag låtsas att jag inte ser dom så slipper jag ta reda på dom.

Efter att ha passerat under Hertsövägen och backen upp mot kyrkogården infinner sig lämpligt nog den lugnaste och mysigaste sträckan fram till kolonilottoområdet, det är definitivt ingen annan trafik än cyklar och gående, skog på båda sidor och just nu blommar hundkäx och smörblommor på vägrenen hela vägen, det är vackert trots att det i princip är ogräs som man ju som kolonilottoägare har lärt sig att tycka illa om, men man får tänka bort från det tills man är framme.

När man nästan är framme finns det en genväg som jag alltid utnyttjar, man tjänar faktiskt förtio meter, det mätte jag med min cykeldator innan den blev stulen.

Hans, cyklar inte längre än nödvändigt.

Inga kommentarer: