fredag 30 juli 2010

Fågelholk.

Max med fågelholk.

Alltid när vi är på kolonilotten och har barnbarnen från Frufällan med oss så vill båda två stå vid hyvelbänken och snickra, det har jag inget emot, jag tycker det är nyttigt och håller tummarna att dom inte ska hacka av sig nåt finger eller borra hål i benet, det har inte hänt.

En dag åkte jag dit för att klippa gräs och då ville Max följa med, det blev direkt in i förrådet för att snickra för honom, jag började fylla på bensin i gräsklipparen då han frågade "vad ska jag snickra"? Till saken hör att tidigare har dom bara snickrat svärd och knivar av trä, det har dom hållit på nu i flera år så det finns ett stort antal vapen i förrådet, jag ansåg att svärdkvoten är fylld så jag funderade vad vi skulle satsa på nu, så sa jag "gör en fågelholk" ett förslag som gick hem.

Jag hade en måttsatt ritning som jag plockade fram och pekade på några bräder som han fick använda, sedan gick jag och klippte gräs samt lite andra småplock kring tomten. När det var dags att åka hem hade Max kapat till alla delar till en fågelholk så vi bestämde att nästa dag skulle vi åka tillbaka och göra den färdig.

Nästa dag tog det inte lång tid så var holken ihopskruvad och klar, jag är imponerad! Det blev en mycket fin fågelholk, den pojken har anlag för att snickra, själv sa han "äsch jag har ju gått på slöjden". Jag kanske glömmer att när man är tretton år så kan man nog en hel del vilket bevisas av att det nu sitter en mycket välgjord fågelholk i ett träd i Frufällan. (För den är väl uppsatt?) En sak, det var jag som gjorde plåten runt ingångshålet och det höjde värdet väsentligt.

Hans, imponerad morfar.

1 kommentar:

Elisabeth sa...

Snart uppsatt... det ska ju till en pinne att sitta på har Max tänkt och hittills har det inte blivit av. Men innan fåglarna ska ha smått ska den upp. Det kan jag lova! :)