lördag 14 augusti 2010

Blåbärsplockning.


Jag är inte knäpp, jag ser fortfarande skillnad på blåbär och lingon, vi åkte ut i skogen för att plocka blåbär och naturligtvis åkte vi till ett av våra gamla båbärställen där vi plockat en del bär under våra avlånga liv.

Inte var där några blåbär, ja några var det, små och torra, jag som inte varit speciellt intresserad av blåbärsplockning tidigare heller (tacka vet jag lingon, dom gillar jag) blev väldigt fort less. Till saken hör att det är så varmt i dag, sedan man travat femtio meter in i skogen rann svetten om mig, då började jag gnälla som ett litet barn om att vi skulle åka hem och min fru var inte svår att övertala.

Det blev fort svalt i bilen, halélujja för luftkondtioneringen så då beslöt vi att åka förbi till ett lingonställe som vi plockat massor av lingon på, inte för att plocka det förstod vi är för tidigt, men för att kolla om det är några lingon på gång, det är bara två-tre veckor till det är lingondags. 

Jag kan härmed meddela att det kommer att finnas lingon men tyvärr inga mängder, dom klasar som jag fotat var inte dom enda men det är glest mellan klasarna, så det blir en jobbig höst, för lingon måste vi ha, det är vardagsmat, blåbär är bara för omväxlings skull.

Det var vårt äventyr i dag, inte så äventyrligt, vi såg inte ens någon björn.

Hans, som aldrig sett en björn annat än i djurparken.

1 kommentar:

Elisabeth sa...

Men du skickade ju en film när du träffade en björn till Max en gång för några år sedan... var det bara lur??? Jag är chockad! ;)
Kram E.