lördag 7 augusti 2010

Luleåkalaset.



Nu är vi mitt uppe i Luleåkalaset, vi tycker inte att det är så himla kul, vi har ju inte så stor erfarenhet av själva kalaset eftersom vi liksom vuxit ifrån tivolin och extatiska skrik från ungdomar vid de uppträdanden som finns här och där inom området.

En anledning till att det är mindre kul för oss är att vi aldrig får ha våra planteringar ifred under kalasdagarna, förra året var det ett gäng snorhyvlar av manligt kön som druckit några pilsner och skulle visa sig duktig inför sina kompisar, ett av inslagen i den duktighetsdemonstrationen var att rycka upp blommor från blomlåderna på staketet till vår innergård, dom är inte intresserad av blommor eftersom dom bara rensade lådorna och slängde ut blommorna på gatan, vilken kreativitet!

Vis av erfarenheten bar jag in lådorna som hänger mot gatan så dom inte skulle gå att komma åt. Vi satt uppe rätt så sent och tittade på en dålig film i tv och det var lugnt i vårat närområde men en liten stund efter att vi lagt oss hörde vi ljud utanför vårt sovrumsfönster. Jag steg upp för att kolla och såg två berusade tjejer som försökte ta sig ut från vår innergård genom att klättra över staketet, det brukar vara så, in går det bra, det finns grejer att kliva på från utsidan men från insidan finns inte sånt. Den ena var på väg över och den andra stod på utsidan och slet i henne, jag frågade vad dom gjorde där och hon svarade att hon råkat tappa sin väska in på andra sidan staketet och klättrat över för att hämta den, hur en sån tappning går till har jag svårt att begripa eftersom staketet är cirka tjugo centimeter högre än vad hon var. Utklättringen resulterade i att lådorna mot garageinfarten blev demolerade och växterna illa tilltufsade, En stor pelargon som vi hade en bit från överhoppningsstället ramlade tydligen någon över så den blir nog inte stor igen, i alla fall inte i år.

Jag tror hon klättrat över för att pissa! (Det kanske låter vulgärt med pissa i en i övrigt seriös blogg men just nu skulle jag skriva nåt ändå värre om jag kom på nåt)Varför kan inte flickor göra som killarna gör, stå i hörnet av parkeringshuset tvärs över gata och tävla om vem som kan pissa högst? Om nu någon förälder läser det här och har småflickor som ska ut och dricka öl sätt på dom blöjor så har vi ett problem mindre.

Vi har gått runt på Luleåkalsets område i dag, det var ju mitt på dagen så det hände inte några upphetsande saker men vi åt lunch så lite kalas blev det. Det var redan rätt så mycket folk i rörelse, på vissa ställen nästan trångt. Inga köpte en ryggsäck så nu kan hon börja gå på tur.

Hans, kalaset fortsätter i kväll!

Inga kommentarer: