torsdag 26 augusti 2010

Seniorer på grönbete.

Kolonist med besökare.

På tisdag kryllade det av pensionärer på kolonilottoområdet, anledningen var att PRO-Luleå Centrala ordnat en resa för intresserade ut till kolonilotterna på Hertsön, det var ingen resa där alla samlades och åkte i samlad grupp utan de som ville och hade bil fick åka själva medan andra åkte buss och dom fick Meit som färdledare, som förövrigt hittat på det hela.

Själv blev min fru och jag inblandade dels på grund av att vi är proare och dessutom har en kolonilott så att vi så att säga var hemtama på området. Klockan 10,40 var det tänkt att vi skulle möta upp på parkeringen för att lotsa alla vidare. Nu kom en del lite tidigare så vi gick hem till vår lott och så samlades alla där i stället.

Efter att ha inspekterat den fortsatte vi vidare, en del eftersläntare stannade och åt svarta vinbär från våra buskar, det unnade jag dom, som ni vet har vi pensionärer det inte allt för fett. Det blev en stilla promenad genom området med en del besök hos andra vänliga kolonister som visade sina odlingar, (ryktet hade gått så en del drog en presenning över sina bärbuskar). Vädret var toppen hela tiden, Gud ser till de sina.

Vandringen slutade med ett fika på Miljögården, personalen blev lite stressade när vi vällde in men allt gick bra och jag tror alla var nöjda. Tanken var att jag skulle svara på frågor om området och berätta lite om kolonilottoföreningen men det blev inget av med det eftersom "flocken" spreds ut över ett rätt så stort område så för att komma till tals skulle jag behövt en megafon vilket jag inte hade.Nu tror jag inte det spelade någon roll dom flesta verkade nöjda ändå vilket jag förstår det är en otrolig miljö att vistas i.

En bra dag tycker jag och min fru som höll sig längst bak i kön och tog hand om eftersläntarna.

Hans, tillfällig kolonistguide.

Inga kommentarer: