torsdag 2 september 2010

Älgjakt.

Övergivet jakttorn.

Som "gammal" älgjägare, (situationstecknen runt gammal är inte för att jag tror att jag inte är gammal utan för att jag blev inte så gammal som älgjägare) reagerar man när man ser ett så fint jakttorn i fullständigt förfall.

För cirka tio år sedan var vi och plockade bär i närheten av tornet, när vi var i full färd med plockandet fick vi se en äldre gentleman kliva ur en bil som parkerat vid jakttornet, han plockade ut ett jaktgevär ur bilen och gick fram till tornet, då beslöt jag att ta kontakt.

Jag gick fram till honom och frågade om vi var i vägen men det menade han att vi inte var därför att dom hade en överenskommelse i jaktlaget att ingen skulle börja jakten före klockan femton och dit var det två timmar. Han förklarade att han åkt dit lite tidigare för att han skulle fixa lite i tornet, han skulle göra det lite bekvämare för det kanske skulle bli en lång väntan. Han påstod att han dessutom inte sköt på människor men att han brukar skjuta en älg då och då just från det tornet.

Vi plockade färdigt våra bär och gick till bilen för att åka hem då han frågade om jag kunde hjälpa honom att flytta tornet några centimeter, för att se eventuella älgar, som det stod nu fick han titta lite till vänster hela tiden och det blev jobbigt i längden, så vi slet och släpade i tornet en stund till dess att han blev nöjd. Sedan åkte vi hem och jag har aldrig sett mannen mer.

Jag tror inte han jagar mer för han skulle inte låtit tornet förfalla som det gjort, nu tror jag knappt man skulle våga upp i det, man kanske skulle ramla ned om något gick av. Dessutom skulle det regna in om det var sånt väder, det skulle ju inte räcka med att man blev blöt utan man skulle bli ojämt blöt. (se taket på tornet)

Hans, som hade en kort och händelselös period som älgjägare.

Inga kommentarer: